
|
|
Suomen ensimmäinen siviililentoasema "maalentokenttä"
kuten ensimmäisiä lentoasemia kutsuttiin, valmistui Turkuun
Artukaisiin vuonna 1935. Seuraavana vuonna otettiin käyttöön
myös Helsingin lentokenttä Malmilla. Näiden lentoasemien
päällikköinä toimi aluksi Aero Oy:n (nyk.Finnair)
lentäjiä oman toimensa ohella. Kauaa ei Aero Oy:n lentäjät
päällikkötehtäviä hoitaneet, vaan tehtävät
siirrettiin valtiolle joka jo ennestään vastasi kenttien kunnossapidosta
ja viestiliikenteestä. Kulkulaitosten ja yleisten töiden ministeriö kutsui sittemmin ilmavoimista lentäjiä lennonjohtajiksi lentoasemille. Myöhemmin lennonjohtajat nimitettiin lentoasemanpäällikköiksi. Suomen lentoasema verkosto kehittyi ripeästi aivan 1930- luvun lopulla sekä 1940-luvulla, jolloin monia alunperin sotilaskenttiä muutettiin myös siviilikäyttöön. Helsingin uusi lentoasema; Helsinki-Vantaa otetaan käyttöön
v. 1953 samoinkuin Oulun uusi lentoasema. Turku saa uuden lentoaseman
1955. Lentoasemien hallinto on hajautettu siten, että kenttien
rakentamisesta, suunnittelusta ja kunnossapidosta vastasi tie- ja vesirakennushallinto.
Viestipalveluista vastasi posti- ja lennätinhallitus ja sääpalvelusta
maatalousministeriön alainen ilmatieteen keskuslaitos.
Päällikköyhdistyksen perustaminen
|