| |

|

Tavoitteet ja toimintatavat
Sääntöjensä mukaisesti
yhdistys aikaisemmin toimi jäsentensä ammattiin liittyvien oikeudellisten
sosiaalisten ja palkkauksellisten etujen parantamiseksi sekä ammatillisen
pätevyyden lisäämiseksi.
Nykyisin yhdistys keskittyy lomatoimintaan Torreviejassa.
Tarkoituksensa toteuttamiseksi yhdistys järjestää kokouksia,
esitelmä- ja neuvottelutilaisuuksia sekä opintomatkoja koti
- ja ulkomaiden vastaavan alan kohteisiin.
Jäsenien ammattikoulutustausta
Suomessa ei ole lentoasemanpäällikön
ammattipätevyyteen tähtäävää koulutusta
tai tutkintoa. Päällikkökunnan ammatillinen tausta on
ollut ja on vieläkin monen kirjava.
On lennonjohtajaa, insinööriä, rakennusmestaria, agronomia,
lennontiedottajaa, viestiteknikkoa, ekonomia ja jopa meijeriteknikkoa.
Aiemmin oli päällikköviroissa ilmavoimien eläkkeellä
olevia upseereita, mutta valtionvarainministeriö kielsi uusien
nimittämisen 80-luvulla. Päälliköiden rekrytointi
on tapahtunut ja tapahtuu vieläkin pääasiassa ns.talon
sisältä, toki ilmailuhallinnon ulkopuoleltakin on nimityksiä
tehty.
Kaikille päälliköille on kuitenkin yhteistä ilmailun
tai jonkun lentokenttäsektorin hyvä tuntemus. Koska päällikkötehtävään
ei ole suoranaista koulutusta on ammattipätevyys varmistettu talon
sisäisellä koulutuksella mitä erillaisimmilla kursseilla
ja eri toimialoja koskevissa koulutustilaisuuksissa.
Kun ilmailuhallitus muuttui valtion liikelaitokseksi v.1991 olivat päälliköt
varsin voimaperäisessä taloushallinto- ja liikelaitoskoulutuksessa,
jopa siinä määrin että päälliköistä
alettiin puhua jo "instant ekonomeina".
Jäseneksi liittyminen
Jäseneksi voi liittyä henkilö
joka toimii ilmailuhallinnon alalla lentoaseman päällikkönä,
lennonvarmistuspäällikkönä tai vastaavissa esimiestehtävissä
ja jonka johtokunta hyväksyy. Jäseniä voivat olla ja
onkin muita kuin varsinaisia lentoasemanpäällikköjä
tai aluejohtajia. Lisäksi eläkkeelle siirtyneet jäsenet
voivat olla kannatusjäseniä.
Jäsenmäärä on vaihdellut alku-aikojen vajaasta paristakymmenestä
kolmeenkymmeneen. Viime vuosina varsinaisia jäseniä on ollut
kaksikymmentä ja kannatusjäseniä kolme.
Edunvalvonta
Perustamista seuranneina vuosina yhdistys
liittyi Akava ry:hyn ja toimi varsin aktiivisesti Akavan Erityiskoulutettujen
Keskusliitossa AEK:ssa. Ilmailuhallituksen alkuvuosina yhdistyksemme
oli ainoa Akavalainen ammattiyhdistys ilmailuhallinnossa ja oli tästä
syystä edustamassa monenlaisissa neuvotteluissa ja sopimusten teossa
Akavaa.
Yhdistyksen toimintafilosofiaan ei ole koskaan kuulunut
työtaistelut tai sillä uhkailut vaan edunvalvontaneuvottelut
ollaan käyty rakentavassa hengessä. Tämä ei tarkoita
sitä,että olisi lepsuiltu päinvastoin on vedetty varsin
tiukkaa linjaa. Jo varsin varhaisessa vaiheessa osa jäsenistä,
keskuslentoaseman päälliköt, olivat ns.työnantajavirkamiehiä
joiden palkoista ei muodollisesti ottaen voitu edes neuvotella. Myöhemmin
kaikki päälliköt olivat ns.työnantajan edustajia.
Yllä mainitusta syystä yhditys erosi keskusliitto Akavasta
v. 1989. Edunvalvontaa ei toki ole lopetettu, mutta kollektiivinen edunvalvonta
keskusjärjestön kautta ei ole enää mahdollista.
Yhdistyksen Hallinto
Yhdistyksen hallituksen toimii johtokunta, johon kuuluvat puheenjohtaja,
neljä varsinaista jäsentä, sekä kaksi varajäsentä.
Johtukunnan puheenjohtaja ja muut jäsenet valitaan yhdistyksen
vuosikokouksessa joka on pidettävä kunkin maaliskuun lopppuun
mennessä. Edunvalvontaa varten johtokunta on valinnut keskuudestaan
työvaliokunnan: edunvalvontatyöryhmän.
Vuoden 2005 vuosikokkouksessa valittiin puheenjohtajaksi uudelleen lentoasemanpäällikkö
Matti Sorvari Ivalosta. Rahastonhoitajana ja johtokunnan antamien yhdistyksen
rutiiniasioiden, esim. Torreviejan varausten ja maksuliikenteen hoitotehtävien
vastuuhenkilönä toimii lentoasemanpäällikkö,
eläk. Raimo Seppänen.
|
|